Ārkārtas situācijas apstākļos preču iegāde internetā un sūtījumu piegāde caur Latvijas pastu un kurjerdienestiem ir būtiski pieaugusi. Aplēses liecina, ka 2021. gadā attālinātos pasūtījumus interneta veikalos veic aptuveni 500 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju. Tā rezultātā nav nekas neparasts, ka daļa sūtījumu tiek piegādāti novēloti (līdz 3 dienām) un vismaz pagaidām Latvijas iedzīvotājiem nākas samierināties ar šo situāciju.

Kā katrs varam padarīt sūtījumu piegādi ātrāku?

Viens no populārākajiem e-komercijas sūtījumu piegādes veidiem šobrīd ir tā dēvētie “pakomāti”, kuru darbību nodrošina – Lavijas pats (Latvijas pasta stacijas), DPD un lielākais tirgus spēlētājs – Omniva.

Pakomātu tīkls aptver visu Latviju, taču to kapacitāte bija izveidota, lai nodrošinātu savlaicīgas piegādes “miera laiku” režīmā. Ārkārtas situācijas apstākļos iedzīvotāju prasības pēc to izmantošanas ir būtiski pieaugusi. Tā rezultātā sūtījumu aizkavēšanās šajā piegādes kanālā ir vairāk kā likumsakarīga.

Viens no veidiem kā padarīt piegādes ātrākas ir pašu savlaicīga un ātra rīcība, t.i. sūtījumu maksimāli ātra izņemšana no pakomātiem. Tā šobrīd skapīša iztukšošanai tiek atvēlētas septiņas, reizēm pat desmit dienas. Visu laiku, kamēr pakomāts ir aizņemts komersants nevar tajā ievietot nākamo sūtījumu un kādam citam nākas gaidīt savu kārtu.

Pasta komersanti cenšas stimulēt iedzīvotājus rīkoties operatīvi, solot bezmaksas kafiju vai iespēju laimēt loterijās, ja skapītis tiek savlaicīgi iztukšots. Pagaidām izskatās, ka šādas balvas nav pietiekami lielas, lai motivētu cilvēkus rīkoties aktīvāk un tirgotāji ir spiesti meklēt citus veidus, t.sk. stiprināt loģistikas ķēdes un ieguldīt papildus resursus. Portāls Pirkt seko situācijas attīstībai un informē par jaunākajām tendencēm arī savus apmeklētājus.

Kādus risinājumus piedāvā komersanti, lai padarītu piegādes ātrākas?

Pasta komersants “Venipak” ir paziņojis, ka šobrīd strādā pie sava pakomātu tīkla izveidošanas un līdz gada beigām Latvijā izvietos aptuveni 200 sūtījumu piegādes automātus. Arī Omniva (par 1744 skapīšiem) un DPD (70 skapji) paplašina un plāno vēl paplašināt savu pakomātu un kurjerdienstu kapacitāti.

Papildus tam Omniva ir izveidojusi sūtījumu saņemšanas punktus. Tie ir kā mazi vai lielāki kioski, kur uz vietas sēž viens darbinieks, kas cilvēkiem pēc personas datu pārbaudes izsniedz tiem adresātos sūtījumus. Vairumā gadījumu Omnivas sūtījumu saņemšanas punkti ir izvietoti lielveikalu telpās.

Paralēli visi iepriekš minētie komersanti aktīvi meklē jaunus darbiniekus, paplašina autoparku un pieņem darbiniekus ar savu transportu. Plānots, ka šo visu pasākumu ieviešanas rezultātā līdz 2021. gada beigām pasta piegādes problēmas atrisināsies un sūtījumu saņemšana noritēs raitāk kā līdz šim.

Kādas preces visbiežāk pērk internetā Latvijas iedzīvotāji?

Latvijā ir veiktas dažādas patērētāju aptaujas un arī interneta veikali ir vēstījuši par to, kādas preces internetā tiek pasūtītas visbiežāk. Ja agrāk iedzīvotāji meklēja lētākas cenas un iepirkās ārzemēs, sevišķi aliexpres veikalā, šobrīd iepirkties internetā ir spiesti teju visi. Vairumā aptauju un tirgus pētījumos respondenti norāda, ka viņu pasūtījumos dominē apģērbs, sevišķi sieviešu apģērbs, mobilie telefoni un to piederumi, apavi, elektronikas preces, kā arī rotaļlietas bērniem.

Līdz ar ārkārtas situāciju, kad aizliegts ir praktiski viss, izņemot pārtiku, varam prognozēt, ka būtiski pieaug pārtikas pasūtījumu skaits, kā arī daudz biežāk tiek sūtītas preces mājai un dārzam, skaistumkopšanai, kā arī jebkuras citas preces, kas nav pieejamas pārtikas veikalos.


Papildus informācija