Iepirkšanās internetā ir vilinoša, taču tā prasa ievērot arī zināmus piesardzības pasākumus. Turpinājumā aplūkosim dažus noteikumus, kas jāievēro, lai, pērkot preces, viss izdotos, kā iecerēts.
1. Katram epastam un lietotāja kontam izmantojiet atšķirīgas paroles.
Jā, nevienam nepatīk atcerēties daudzas paroles, taču varat tās visas a) elektroniski saglabāt ar paroli aizsargātā excel failā vai speciālā paroļu aplikācijā, b) ierakstīt rūtiņu burtnīcā vai blociņā. Otrais variants ir daudz drošāks.
Parolēm nav jābūt nesakarīgām burtu un ciparu kombinācijām. Tās var būt divi šķietami nesaistīti vārdi, plus gada skaitlis uz “?”zīme vai cits speciālais simbols. Piemēram, VasarasMiegamice91!, šādā parolē ir lielie un mazie burti, skaitļi un speciālie simboli.
2. Maksājumu sistēmas un internetbankas ir prioritāte
Maksājumu platformām – Paypal, Webmoney un internetbankām izmantojiet paroles, kas viena ar otru neatkārtojas. Tāpat šīs paroles nedrīkst sakrist ar kādu citu paroli – facebook, skype, inbox, gmail u.t.t. Piemēram, lai izmantotu jūsu Paypal kontu pietiek zināt epastu un paroli. Neuzmanība šajā jautājumā var izmaksāt vairākus tūkstošus eiro.
3. Izveidojiet pirkumiem internetā atsevišķu kredītkarti!
Atsevišķa bankas maksājumu karte (kredītkarte vai labāk debetkarte) dod 100% drošību ikvienam interneta veikalu izmantotājam. Tas tiek panākts pavisam vienkārši. Bankas kartē, kas paredzēta pirkumiem internetā jūs neglabājat naudu nemaz. Brīdī, kad vēlaties iepirkties internetā, pārskaitiet no sava konta uz šo karti vajadzīgo naudas summu, piemēram, 30 eur tostera iegādei ārzemju interneta veikalā. Veiciet maksājumu ar pirkumiem paredzēto karti un tā atkal paliek tukša. Gadījumā, ja kartes dati noplūdīs, tā nebūs liela problēma, jo tā ir tukša.
4. Maksājiet ar pārskaitījumu vai Paypal
Interneta veikalos, kur tas iespējams maksājiet ar pārskaitījumu. Tas sniedz bankas līmeņa aizsardzību un jūsu finanšu dati nenonāk pie trešajām pusēm.
Ārzemju veikalos, kur, iespējams, maksājiet ar Paypal. Gadījumā, ja preci nesaņemsiet, tā neatbildīs aprakstam un nevarēsiet vienoties ar pārdevēju, Paypal atmaksās iztērēto naudu. Paypal pieder Ebay, taču, piemēram, Amazon vai Aliexpress šo maksājumu sistēmu nevar izmantot. Amazon ir jāreģistrē kredītkarte, bet Aliexpress var maksāt ar karti vai tā pašu veidoto AliPay, kas piedāvā līdzīgas garantijas kā Paypal.
5. Sargājiet kredītkartes numuru un drošības kodu
Reizēm ir gadījumi, kad maksājums ir jāveic internetā, norādot bankas kartes datus, piemēram, pasūtot viesnīcu vai pērkot aviobiļetes. Lai to izdarītu ir jāievada vārds, uzvārds, kartes numurs, derīguma termiņš un drošības kods (3 cipari kartes otrā pusē).Tas ir ērti, taču gadījumā, ja viņu datu bāzes tiks uzlauztas jūsu kartes dati var tikt izmantoti, lai iztērētu visu naudu. Lielākie pasaules tiešsaistes uzņēmumi (Aliexpress, Amazon) ir veikuši lielas investīcijas, lai aizsargātu šos datus, taču centieties izmantot šādu maksāšanas iespēju pēc iespējas retāk, sevišķi veikalos, kuriem īpaši neuzticaties. Papildus, neaizmirstiet ņemt vērā 3. punktā minēto padomu.
6. Pārbaudiet internetveikala uzticamību
Krāpnieki reizēm izveido teicama izskata internetveikalus, kur viss izskatās vienkārši lieliski. Jūs izvēlaties preci, pārskaitiet naudu, bet pasūtījums neatnāk. Izrādās, ka šāds veikals nemaz nepastāv, tā ir bijusi tikai izkārtne, kas ievilina lētticīgos apmeklētājus. Pārbaudiet veikala kontaktinformācija un atsauksmes internetā. Ja e-veikals strādā jau ilgstoši atsauksmes noteikti būs, arī atsauksmes sociālajos tīklos vai vismaz facebook lapa un aktivitāte sociālajos tīklos ir pozitīva zīme.
7. Pievērsiet uzmanību piegādes termiņiem
Katram pārdevējam ir jānorāda, cik ilgā laikā prece tiks piegādāta. Ja vēlaties preci saņemt jau tuvākajās dienās, skatieties, lai tā jau būtu noliktavā vai uz vietas veikalā. Sūtot preces no ārzemēm piegādes termiņi ir ilgāki, taču cenas nereti ir krietni zemākas. Izvēlieties, kas ir svarīgāk – ātrums vai cena.
8. Neuzticaties visiem epastiem – pārbaudiet sūtītāju
Reizēm mēs saņemam e-pastus, kas izskatās pārāk labi, lai būtu patiesība un zinam, ka tā ir blēdība. Citreiz pienāk ziņas no šķietami uzticamiem sūtītājiem VID, Swedbank, SEB, Zemes Dienests, Ebay, Amazon, Aliexpress, Paypal, Rimi, Maxima u.c. Pirms vērt vaļā pielikumus vai klikšķināt uz e-pastā norādītājām saitēm obligāti pievērsiet uzmanību sūtītājam. Lai sūtījumu varētu droši vērt vaļā, tam ir jānāk no oficiālās adreses. Reizēm krāpnieki izmanto ļoti līdzīgus domēnus, piemēram, Defli.lv, vai paipal.com u.c. Pat atšķirība vienā burtā vai cits domēna paplašinājums, piemēram, .co, nevis .com nozīmē, ka ir darīšana ar krāpniekiem un no šādiem sūtītājiem neko papildus nevajag vērt vaļā.
Iespēja iekrist ir lielāka, ja esat nesen iepirkušies kādā internetveikalā un saņemat ziņu, kuras nosaukums ir šķietami sakarīgs, piemēram, 1A kupons vai Amazon atlaides u.t.t. Lai neiekristu, ir svarīgi skatīties, kas ir sūtītājs.
9. Izmantojiet antivīrusu programmas
Internetā ir miljoniem dažādu vīrusu, trojānu, ļaunatūru un citu kaitīgu programmu. Pat bezmaksas antivīrusu programmas palīdz aizsargāt datoru un mobilo telefonu absolūti lielākajā daļā situāciju. Jā, tie var nedaudz palēlināt ierīces darbību, bet ieguvums ir tā vērts.
10. Sekojiet līdzi bankas konta izrakstam
Gadījumā, ja jums telefonā nav ierakstīta bankas aplikācija, kas ziņo par katru darījumu, regulāri pārbaudiet datus savā internetbankā. Pretējā gadījumā tikai mēneša beigās var atklāties, ka kāds ir mazpamazām vilcis nelielas naudas summiņas no jūsu konta. Lieliem pārskaitījumiem bankas nereti pievērš uzmanību un, ja tie ir aizdomīgi bloķē, bet mazām summām kontroles pasākumi ir daudz vājāki.
11. Ievērojiet e-veikala noteikumus
Lielajās e-komercijas platformās Amazon, Etsy, Aliexpress, Ebay vienlaikus tirgojas daudzi pārdevēji. Platformas iekšienē ir vienoti noteikumi un pircēju aizsardzības pasākumi, kas ierobežo pārdevēju patvaļu. Lai šos noteikumus apietu daļa tirgotāju var piedāvāt veikt darījumus ārpus interneta veikala. Viņi var piedāvāt zemāku cenu, ja pārskaitīsiet naudu uz citu kontu vai izmantosiet citu maksājumu platformu. Tas skan labi, taču šādā veidā jūs samazinat savas drošības garantijas un beigās varat palikt ar garu degunu. Drošāk ir samaksāt nedaudz vairāk nekā riskēt.
12. Pārbaudiet maksājuma summu
Automātiskiem maksājumiem reizēm pašās beigās pienāk klāt papildus summas – par piegādi, par servisu u.c. Šāda prakse mēdz būt mazpazīstamajos e-veikalos, taču arī lielajos ir jāskatās uzmanīgi. Otra kļūda, kas var gadīties ir jūsu pašu neuzmanība. Piemēram, internetbankā ir jāskaita 10 eur, bet jūs nokļūdaties un pārskaitat 100 eur. Atgūt naudu caur banku var būt pagrūti un to atpakaļ dabūsiet tikai tad, ja pārdevējs būs ar mieru to sūtīt. Esiet vērīgi.
13. Sazinieties ar pārdevēju
Reizēm preces apraksts vai foto attēli ir nepilnīgi un nedod pilnīgu priekšstatu par preci. Tāpat, iespējams, jūs vēlaties paprasīt atlaidi. To var darīt, turklāt reāli tirgotāji uz jūsu vēstulēm arī atbildēs.
14. Kvalitāte ir svarīga
Preces aprakstā ir norādīta tās aprakstošā informācija, kas liecina par tās stāvokli un kvalitāti. Gadījumos, kad saņemat nekvalitatīvu preci, jums ir tiesības prasīt kompensāciju, vai sūtīt preci atpakaļ. Izvairīties no šī soļa palīdz rūpīga atsauksmju lasīšana. Atsauksmes nereti tiek rakstītas ne tikai par internetveikaliem, bet lielajos interneta veikalos arī pie katras preces. Ja tomēr saņemat nekvalitatīvu preci, nesteidzieties ar saņemšanas apstiprināšanu, bet sazinieties ar pārdevēju, lai atrisinātu radušos situāciju.
9. Ziniet savas tiesības
Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, pircējiem ir tiesības 14 dienu laikā atgriezt preci atpakaļ. Sūtīšanas izmaksas, ja tādas ir radušās sedz pircējs, turklāt precei ir jābūt nelietotai, bez bojājumiem.
Visām precēm, kas iegādātas Latvijā vai ES valstīs ir spēkā 2 gadu garantija (privātpersonām), ja tās ir pirktas jaunas un bez īpašām atrunām. Ja rodas kādi jautājumi par tiesību aizsardzību, lasiet likumu, bet jautājumu gadījumā sazinieties ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru.