Neskatoties uz to, ka gada nogale veikaliem tradicionāli ir gada tirdzniecības rekordu mēnesis, 2020. gads aizvadīts savādāk kā ierasts. Ārkārtas situācijas tirdzniecības ierobežojumu dēļ tika negatīvi ietekmēta nepārtikas preču tirdzniecība klātienē. Tā rezultātā mazumtirdzniecības apgrozījums aizvadītajā mēnesī nokritās par 3,5% zemāk nekā attiecīgā mēnesī 2019. gadā.

Varam samērā droši apgalvot, ka e-komercija palīdzēja mazināt tirdzniecības kritumu, jo interneta veikali ārkārtas situācijas apstākļos varēja turpināt strādāt tāpat kā iepriekš. Tomēr arī interneta veikalu apgrozījums, salīdzinot ar attiecīgo laika posmu gadu iepriekš, bija mazāks. Iespējams, tas skaidrojams ar sarukušo pirktspēju un nenoteiktību par nākotni, kas daļai  iedzīvotāju lika daudz lielākā mērā atturēties no Ziemassvētku dāvanu sarūpēšanas un nebūtisku preču iegādes.

Vislielāko satricinājumu piedzīvoja tie nepārtikas preču segmenti, kuros ir būtiska iespēja aptaustīt un uzmērīt preces klātienē. Apavu, apģērbu un ādas izstrādājumu tirdzniecība Latvijā saruka par 43%, grāmatu, avīžu, kancelejas preču, audio un video ierakstu tirdzniecība par 27%. Līdzīgi gandrīz par ceturtdaļu samazinājās arī juvelierizstrādājumu un pulksteņu tirdzniecība (-23%).

COVID-19 epidemioloģisko pasākumu rezultātā tika pārtraukta arī gandrīz visu kultūras un izklaides vietu apmeklēšana. Tā rezultātā kultūras un atpūtas preču tirdzniecība saruka par 23%.

Milzīgu tirdzniecības kritienu piedzīvoja lietoto preču veikali. Baidoties no infekcijas slimībām un ārkārtas situācijas ierobežojumu dēļ, šīs tirdzniecības vietas apmeklēja būtiski mazāk pircēju un to apgrozījums saruka par gandrīz 50%.

Kopumā mazumtirdzniecības apgrozījums nepārtikas precēm decembrī kopumā saruka par 11,7%. Pārtikas preču tirdzniecība turpretim pieauga par 3,2%. Nespējot iegādāties nepārtikas preces iedzīvotāji iepirka vairāk pārtiku, ko izlietot svētkos un turpmākās dienās pēc svētkiem. Šāda taktika ļauj doties uz veikalu retāk un mazāk pakļaut sevi inficēšanas riskiem.

Kuras nozares piedzīvoja tirdzniecības rekordus?

Ņemot vērā elektronikas preču un sadzīves tehnikas universālo raksturu, kas ļauj iegūt informāciju par elektroprecēm internetā un pasūtīt tās attālināti, mazumtirdzniecībā šī segmenta tirdzniecība pret 2019. gada decembri joprojām bija ar plus zīmi.

Lielāku apgrozījumu piedzīvoja arī aptiekas. Degvielas tirdzniecībā apgrozījums pieauga par 8,2%. Kopumā, neskatoties uz ārkārtas situācijas radītajiem ierobežojumiem tirdzniecībā,  mazumtirdzniecības kopējais apgrozījums gada griezumā pieauga par 1,5%. Nepārtikas preču tirdzniecībā bija vērojams kritums par 1,8%, bet pieaugums citos sektoros (pārtika, degviela u.c.) amortizēja šo samazinājumu.

Paredzams, ka e-komercijas platformu nostiprināšanās 2021. gadā turpināsies un Latvijas iedzīvotāji aizvien aktīvāk iepirksies caur internetu. Ilgtermiņā tas ļaus nostiprināties kurjerdienestiem, lielajiem e-veikaliem, bet iedzīvotājiem iepirkšanās kļūs ērtāka un ļaus ietaupīt laiku un naudu.


Informācijas avots: