No 2021. gada 1. janvāra ir noslēdzies pārejas posms pēc Apvienotās karalistes* izstāšanās no Eiropas Savienības (turpmāk – ES). Tas nozīmē, ka Lielbritānija un Ziemeļīrija attiecībā pret ES tiek uzskatīta par trešajām valstīm un, iepērkoties šo valstu internetveikalos būs spēkā īpaši nosacījumi. Atgādināsim, ka Apvienotajā karalistē ietilpst – Anglija, Velsa, Skotija un Ziemeļīrija, savukārt Īrija ir atsevišķa valsts.

Latvijas pircēju tiesības būs aizsargātas arī turpmāk

Atteikuma tiesības un garantijas nosacījumi saglabājas nemainīgi

Tāpat kā līdz šim ES valstu pilsoņi, t.sk. Latvijas pilsoņi var rēķināties, ka pirkumiem Anglijas un citu  Apvienotās karalistes valstu interneta veikalos būs spēkā 14 dienu atteikuma tiesības. Situācijās, kad prece neatbilst aprakstam vai tās kvalitāte nav pietiekama, būs iespējams sūtīt to atpakaļ. Šādas tiesības garantē ES Patērētāju tiesību direktīva un paredzēts, ka tā attieksies arī uz iepirkšanos Apvienotajā karalistē. Piemēram nopirkts sieviešu apģērbs vai sadzīves tehnika, kas pēc iepakojuma atvēršanas izrādās neatbilstoša gaidītajai, bojāta vai arī tai ir citi trūkumi.

Pircējam šādās reizēs būs iespēja sūtīt to atpakaļ, taču pasta izdevumi būs jāsedz no sava maciņa. Izņēmums ir tās situācijas, kas pārdevējs jau sākotnēji ir norādījis, ka atpakaļ-sūtīšanas izdevumus nepieciešamības gadījumā sedz vai kompensē pārdevējs. Pirms sūtīt nopirkto preci atpakaļ, ir vērts vienmēr aprēķināt vai pasta izdevumi nav augstāki par preces iegādes vērtību.

Attiecībā uz preču garantiju arī būs spēkā tie paši nosacījumi, kas paredz garantiju privātpersonām – 2 gadus no preces iegādes brīža. Juridiskām personām garantija, lielākoties, ir samazināta līdz 1 gadam.

Jauna strīdus risināšanas kārtība

Preces neatbilstība kvalitātei vai citi trūkumi ne vienmēr ir pamats, lai sūtītu preci atpakaļ pārdevējam. Bieži daudz lietderīgāk ir sazināties ar pārdevēju un vienoties par citu, abām pusēm pieņemamu risinājumu. Naudas atgriešana pirkuma vērtībā ir viens no variantiem. Otra iespēja ir vienoties par citas, līdzīgas vai identiskas preces sūtīšanu pircējam. Visos gadījumos pretenzijas ir jāiesniedz rakstveidā, lai vēlāk būtu iespējams atsaukties uz sākotnējo saraksti.

Situācijās, kad vienoties par pircējam izdevīgu risinājumu nav iespējams, Latvijas iedzīvotāji var iesaistīt Patērētāju tiesību un aizsardzības centru vai Eiropas patērētāju informēšanas centru, kas tālāk sazināsies ar līdzīgu centru Apvienotajā karalistē.

Palielinās nodokļi sūtījumiem no Apvienotās karalistes

No 2021. gada 1. janvāra tiek ieviests jauns nodokļu režīms attiecībās ar Lielbritāniju. Ja iepriekš tā piederēja pie vienotā ekonomiskā bloka valstīm, tad tagad tās statuss ir līdzvērtīgs trešajām valstīm. Šīs izmaiņas turpmāk ietekmēs daudzus Latvijas iedzīvotājus, jo paciņas, dāvanas un dažādi sūtījumi no Anglijas bieži tika sūtīti radiem un draugiem Latvijā. Arī tiem, kas iepērkas Anglijas interneta veikalos ir jārēķinās, ka iepirkšanās varētu kļūt dārgāka.

Jaunie ierobežojumi paredz, ka pirkumiem līdz 22 EUR netiek piemērots pievienotās vērtības nodoklis (PVN). Par pirkumiem virs 140 EUR savukārt ir jāmaksā arī muitas nodoklis. Savukārt no 2021. gada 1. jūlija PVN tiks piemērots visiem pirkumiem no trešajām valstīm, t.sk. par iepirkšanos Anglijas veikalos. Nodokļu nomaksa būs jāveic vietējā pasta nodaļā, pie muitas brokeriem vai ar EMDAS sistēmas palīdzību. Tieši tāda pat nodokļu nomaksas kārtība ir iepērkoties ne-ES valstu, piemēram, Aliekspress un citos ārzemju veikalos. Iespējams, nākotnē komersanti iestrādās iespēju veikt nodokļa nomaksu automātiski jau pirkuma izdarīšanas brīdī.