Auto rezerves daļ tirgū Latvijā dominē daži lielie uzņēmumi, bet galvenie pircēji ir juridiskās personas – autoservisi, kas pērk detaļas klientu auto remontam. Mazākā apjomā auto daļas iegādājas arī privātpersonas, kas pašas saviem spēkiem veic savu un draugu transportlīdzekļu labošanu.

Ārkārtas situācijas apstākļos, kad aizliegta ir gandrīz visa tirdzniecība klātienē arī rezerves daļu tirgus piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Lai arī uzņēmumi drīkst iepirkties arī klātienē, tomēr daudzi izvēlas pasūtīt detaļas automašīnām ar piegādi caur internetu. Savukārt privātpersonām auto daļas ir jāpasūta pašiem, ja ir vēlme veikt transportlīdzekļa remontu saviem spēkiem.

Pārmaiņu rezultātā ieguvēji ir tie interneta veikali, kas piedāvā zemākas cenas, teicamu kvalitāti un ātras piegādes. Šādos apstākļos saglabāt klientu lojalitāti veikaliem ir svarīgāk kā jebkad. Sevišķi zinot, ka pircējiem ir iespējas salīdzināt auto rezerves daļu cenas internetā, turklāt no vairākām valstīm, kvalitatīvs serviss var kļūt par galveno trumpi konkurences cīņā. Jau šobrīd Latvijā darbojas tirgotāji, kas piedāvā atsūtīt auto detaļas no Igaunijas, Lietuvas, Polijas, Anglijas vai  Vācijas.

Reizēm pasūtīt auto daļas izvēlas arī cilvēki, kuru auto ir vajadzīgs remonts. Viņi cer un tic, ka pašiem rīkojoties būs iespējams ietaupīt un atrast izdevīgāku piedāvājumu, t.i. lētākas cenas nekā sola autoservisu meistari. Praksē tas reizēm tik tiešām arī darbojas un interneta tehnoloģijas labi pārzinošs cilvēks, var tiešsaistē atrast labākus piedāvājumus rezerves daļām nekā auto servisa meistars, kas pieradis iepirkties tikai kādā no šiem –  ss.lv, eoltas.lv, autodoc.lv, trodo.lv vai rezervesdalas24.lv. Rezultātā ieguvējs ir pircējs, bet zaudētājs auto serviss, kas šādā scenārijā var pelnīt tikai ar savu darbu, nevis uzcenojumu rezerves daļām.

Kas jāņem vērā pērkot auto rezerves daļas internetā?

Salūzis auto, sevišķi vienīgā auto remonts vienmēr ir nepatīkams. Tiem, kas plāno pirkt auto daļas internetā ir jāņem vērā vairāki nosacījumi, lai pirkums būtu uzskatāms par veiksmīgu.

  • Kur pirkt – pievērsiet uzmanību internetveikala atsauksmēm, vēsturei un lietotāju pieredzei. Ja veikals ir maz zināms, jācenšās maksāt tikai pēc rezerves daļu saņemšanas. Šobrīd ir daudzi e-veikali, kas izskatās moderni un uzticami, taču patiesībā darbojas kā personīgo datu un finanšu informācijas izkrāpšanas platformas.
  • Piegādes laiks – auto remonts var aizņemt vairākas dienas, taču, lielākoties, vēlamies, lai detaļas tiktu piegādātas maksimāli ātri. Sūtot rezerves daļas no ārzemēm piegāde aizņems līdz 5 darba dienām. Zinot, ka COVID-19 ierobežojumu dēļ Latvijas pasts mēdz visas paciņas no ārzemēm turēt 5 dienu karantīnā, piegādes laiks var vēl palielināties. Ja remonts ir steidzams, auto rezerves daļas labāk pasūtīt Latvijā. Tas izmaksās dārgāk, bet ietaupīsiet uz laiku.
  • Cena – šķietami līdzīgi auto interneta veikali var piedāvāt būtiski atšķirīgas cenas. Pirmkārt, jāskatās ir detaļu ražotājs, izcelsme un atsauksmes. Oriģinālās detaļas no oficiālā ražotāja vairumā gadījumu būs visuzticamākais variants, taču cena var būt pat četras reizes augstāka. Izvēloties citus ražotājus turpretim, ir svarīgi ievākt informāciju un atsauksmes par to auto detaļu kvalitāti. Labs sākums šeit būtu aprunāties ar uzticama autoservisa meistaru, zinošu paziņu vai vismaz veikt priekš-izpēti interneta forumos.
  • Garantija – visām rūpniecības precēm, kas tiek pirktas ES teritorijā (privātpersonām) ir jābūt spēkā vismaz 2 gadu garantijai. Šis noteikums attiecas arī uz transportlīdzekļu rezerves daļām. Vienlaikus ir detaļas, kuru garantiju ierobežo tās nolietojums vai mūžs ir paredzēts daudzkārt īsāks.
  • Atlaides – pastāvīgajiem klientiem var būt spēkā īpašas atlaides. Arī autoservisiem ir rezerves daļu krājumi vai speciāli sadarbības līgumi ar pārdevējiem, kas ļauj iepirkties ar atlaidēm. Vienmēr ir vērts apjautāties.

Viss iepriekš minētais vienlīdz spēkā ir attiecībā arī uz motociklu rezerves daļu pasūtīšanu un iegādi internetā.

Vai iepirkšanās internetā turpināsies arī pēc krīzes?

Saskaņā ar statistiku 2020. gada beigās Latvijā bija reģistrēts 74`292 vieglie auto, 93229 kravas auto, 4312 autobusi un 29638 motocikli. Ņemot vērā, ka lielākā daļa no vieglajām automašīnām pieder privātpersonām, varam droši prognozēt, ka auto rezerves daļu tirdzniecībai internetā ir nākotne. Arī sabiedriskās domas aptaujas Latvijā un pasaulē liecina, ka aizvien vairāk cilvēki izmanto interneta veikalus un plāno turpināt vairāk pasūtīt preces internetā arī pēc ārkārtas situācijas atcelšanas. Pirmkārt, tas ir ērti. Otrkārt, izdevīgi naudas un laika ziņā.

Nākamreiz, kad plānosiet iegādāties automašīnas rezerves daļas, pārbaudiet, ko piedāvā tirgotāji internetā. Iespējams, pasūtot detaļas caur internetu paši, varat ietaupīt kaudzi naudas. Apstākļos, kad ienākumi daudziem ir samazinājušies, jauna auto iegāde var būt jāatliek uz vēlāk laiku un auto remonts var kļūt par ikdienas nepieciešamību. Interneta veikals šādos apstākļos kļūst par gluži vai ikdienas nepieciešamību, bet pasūtīt preces internetā drīz mācēs pilnīgi visi Latvijas dzīvotāji.

Arī mobilie telefoni mums kādreiz likās, kas dārgs, neparasts un ārkārtējs, taču šodien praktiski katram ir vismaz viens, citiem pat trīs mobilie tālruņi un tas liekas normāli. Iepirkšanās internetā šobrīd iet to pašu ceļu un rezerves daļas automašīnām ir tikai viena no šī ceļa zīmēm.