1. gada 2. martā Amazon uzsāka tirdzniecību Polijā, tai kļūstot par 10. valsti Eiropā un 19. pasaulē, kur pieejami Amazon pakalpojumi pasaulē. Gadu iepriekš ASV dibinātais uzņēmums sāka oficiāli tirgoties arī Nīderlandē un Zviedrijā. Diemžēl vai par laimi Latvijā uzņēmums neplāno paplašināt savu darbību.

Atšķirībā no tirgiem,  kur e-komercijas gigants jau ir nostiprinājies, Polijā netiek piedāvāts Amazon-Prime pakalpojums, t.i. piegāde tajā pašā dienā un arī citi, pārējās valstīs pieejamie bonusi vēl netiek piedāvāti.

Amazon preču piegādes centri Polijā darbojas jau no 2014. gadā un šogad to skaits jau ir sasniedzis desmit. Vairumam preču Polijā tiek solīta piegāde 2 dienu laikā. Tas nozīmē, ka vienīgā reālā izmaiņa šobrīd poļiem ir mājaslapa, kas iztulkota poļu valodā. Vietējiem iedzīvotājiem tas, protams, var atvieglot iepirkšanos, bet galvenie ieguvēji varētu būt e-komercijas platformā pārstāvētie ārvalstu tirgotāji (aptuveni 70 tūkstoši), kas varēs vieglāk komunicēt ar pircējiem Polijā.

Ar ko Amazon konkurē Polijā?

Polijas kopējais e-komercijas tirgus tiek lēsts 16 miljardu eiro apmērā. Galvenais Amazon konkurents Polijā ir pirms 20 gadiem dibinātais internetveikals Allegro, kas aizņem 33% no e-komercijas tirgus Polijā. No 38 miljoniem poļu 20 miljoni iepērkas tieši Allegro un mēnesī tā mājaslapa piesaista 200 miljonus apmeklējumu.

Krietni mazākā mērogā konkurents ir arī veikals Aliexpress, kas Polijā aizņem tikai 3,6% no e-komercijas tirgus. Salīdzinoši Amazon Polijā šobrīd kontrolē tikai 1,3% tirgus, taču paredzams, ka tuvākajos gados tas piedzīvos strauju izaugsmi.

Koncentrējoties uz lielo tirgu (Anglija, Vācija, Francija, Spānija), Amazon atstāja Austrumeiropu novārtā. Tas ļāva pēdējo desmitgažu laikā nostiprināties vietējiem interneta veikaliem, t.sk. kas ir spējuši nopelnīt pietiekami, lai izveidotu loģistikas ķēdes, lojalitātes programmas un piedāvātu dažādus bonusus saviem lietotājiem.

Lai noturētu lojalitāti Alegro plāno ieguldīt naudu jauna loģistikas centra būvniecībā, attīstībā, pētniecībā un citu inovatīvu pakalpojumu radīšanā.

Vietējā tirgus pārzināšana neapšaubāmi ir liela Allegro priekšrocība un, lai to pārspētu Amazon būs jāiegulda lieli līdzekļi. Tiesa, kā pasaules lielākajam uzņēmumam par līdzekļu trūkumu Amazon nevar sūdzēties.

Tagad,  kad e-komercijas gigants ir apguvis Rietumeiropu, tas vērš skatu arī uz Austrumeiropas valstīm un, iespējams, nākamo 10 -20 gadu laikā interneta veikals varētu atvērt arī pārstāvniecību Latvijā.


Avots:

Reuters: https://www.reuters.com/article/us-allegro-cee-focus/emerging-europe-com-bolsters-defences-as-amazon-enters-poland-idINKBN2AV15U