" /> Alibaba Latvija | Iepērcies Alibaba veikalā drošāk [2020] | Pirkt.lv

Alibaba

Alibaba ir viens no pasaules lielākajiem uzņēmumiem ar lielu iespējamību par tādu kļūt tuvāko gadu laikā. Šobrīd Alibaba īstais nosaukums ir “Alibaba Group Holding Limited” un tas ietver sevī veselu virkni dažādu jomu uzņēmumu. To galvenās darbības jomas ir tirdzniecība, internets, pasažieru pārvadājumi, finanšu pakalpojumi, masu mediji, mākoņpakalpojumu serviss un citi. Latvijā Alibaba ir vairāk pazīstams kā alibaba.com – vieta, kur iespējams pasūtīt preces vairumā no Ķīnas. Šajā platformā, galvenokārt, darbojas uzņēmumi, kas vēlas iepirkt preces vairumā no Ķīnas ražotājiem, taču to pašu var darīt arī privātpersonas.

Alibaba grupai arī pieder Latvijas pircēju vidū tik ļoti populārais Aliexpress interneta veikals. Saskaņā ar aptaujām to atpazīst un vismaz reizi ir apmeklējuši vairāk kā 85% Latvijas iedzīvotāju. Veikalā preces var pārdot gan fiziskas, gan juridiskas personas. Atšķirībā no Alibaba.com, aliexpress mājaslapā preces var iegādāties arī vienā eksemplārā. Viena no tā galvenajām stiprajām pusēm ir atsauksmju sistēma un stingrā pircēju aizsardzība. Atsauksmes par produktiem šeit var rakstīt tikai reāli pircēji. Lielu atbalstu sniedz arī lētā un nereti arī bezmaksas piegāde, kas padara iepirkšanos vēl pievilcīgāku.

 

Alibaba Latvija

Alibaba.com tirdzniecības platforma Latvijā tiek lietota daudz retāk kā tās apakšuzņēmums Aliexpress viena iemesla dēļ. Portāls Alibaba ir paredzēts vairumtirdzniecībai, nevis mazumtirdzniecības darījumiem. Alibaba Latvijā ir interneta veikals vai tirdzniecības platforma, kurā Latvijas veikalnieki pērk sev nepieciešamās lietas no Ķīnas vairumā.

Atkarībā no preces veida un pārdevēja nosacījumiem, minimālais pasūtījumu apjoms var būt 1, 2, 100 vai 1000 preču vienības. Pirms veikt pasūtījumu pircējam vispirms ir jāsazinās ar pārdevēju, lai vienotos par abām pusēm pieņamu cenu un preču apjomu. Iespējams, ka vēlaties pirkt 500 vienības, taču vispirms gribat saņemt vienu testam. Šādas nianses ir iespējams izrunāt čatā vai caur citu komunikācijas kanālu. Latvijā Alibaba ir populārs tirgotājiem visdažādākajos mazumtirdzniecības segmentos.

Alibaba reģistrācija un pasūtīšana

  1. Reģistrācijas process ir ļoti vienkāršs, līdzīgi kā reģistrējoties jaunam e-pastam vai kādā sociālajā tīklā. Alibaba mājas lapas labējā augšējā stūrītī klikšķiniet uz “Join” (Pieienoties), ievadiet e-pastu un paroli. Turpinājumā būs jāaizpilda kontaktinformācija un citas ziņas par sevi. Atliek tikai apstiprināt reģistrēšanos, savā e-pastā noklikšķinot uz atsūtītā linka.

2. Pēc reģistrēšanās atliek izvēlēties vēlamās preces. Meklēšanas lodziņā ierakstiet vēlamo preci vai izmantojiet kreisajā sānā pieejamo rīkjoslu. Kad prece atrasta, noklikšķiniet uz tās un sazinieties ar pārdevēju – “Contact Supplier” (Sazināties ar piegādātaju), lai apspriestu detaļas. Otra iespēja ir uzreiz prasīt cenu konkrētam preču skaitam (daudzums ietekmēs gala cenu) – “Get Latest Price” (Uzzināt pēdējo cenu).

Pievērsiet uzmanību, lai piegādātājam būtu iegūts statuss – “Verified Supplier“. Šo statusu izsniedz Alibaba pēc 5000 – 25000 dolāru dalības maksas saņemšanas. Portāla administrācija pieliek lielas pūles, lai visi pārdevēji būtu reāli un uzticami. Darījums būs drošāks izvēloties piegādātājus ar lielāku darījumu skaitu (“Transactions”) un labu piegāžu termiņu ievērošanas reitingu (“On-time delivery rate“).

Preču piegāde uz Latviju

Alibaba koncernā ietilpstošo uzņēmumu preces uz Latviju tiek vestas dažādos veidos – ar kuģiem, vilcienu un arī ar lidmašīnu. 2019. gada pavasarī uz starptautisko lidostu “Rīga” tika uzsākti tiešie reisi maršrutā Handžou-Rīga. Lidojumu veic “Atran Airlines” ar lidmašīnu Boeing 737 un vienā reizē var tikt atvestas 23 tonnas kravas. Reisi tiek organizēti katru ceturtdienu un tos nodrošina Alibabas grupai piederošais loģistikas uzņēmums “Cainiao Network“.

Veicot pasūtījumus aliexpress portālā, iespējams, pamanīsiet, ka piegāde aizņem krietni ilgāku laiku. Tas nozīmē, ka pirkumi vairumā gadījumu netiek vesti ar lidmašīnu, bet tiek izmantoti citi piegādes transporta līdzekļi. Daļa no avio transporta piegādātājām precēm nonāk pie vairumtirgotājiem un privātpersonām Latvijā, kas izvēlējušies ātrāku piegādes veidu. Pārējās preces savukārt var ceļot tālāk pie pircējiem Eiropā vai uz Krieviju, kur Alibaba uzņēmumiem ir iegūtas vienas no vadošajām pozīcijām dažādos tirdzniecības segmentos. Preču pārkraušanu uz Krieviju nodrošina Latvijas Pasts, kam ar Alibaba grupu ir noslēgts sadarbības līgums.

Alibaba pirmsākumi un attīstība līdz 2020. gadam

Lai arī šobrīd uzņēmums ir spējis izaugs par vienu no pasaules lielākajām firmām, pats sākums nebija tik spīdošs. Džeks Ma (Jack Yun Ma) bija izmācījies par angļu valodas skolotāju, taču 20. gs beigās sajuta, ka tuvojas interneta laikmets. Ķīna šajā periodā vēl bija salīdzinoši maz attīstīta šajā jomā un Ma sajuta iespējas. Piedzīvojis nesskaitāmus atteikumus darba intervijās, t.sk. policijā, ātrās ēdināšanas restorānā, skolotāja profesijā, viņš kopā ar 18 domubiedriem nodibināja uzņēmumu Alibaba.

Nosaukums nav radies nejauši. Pasauku cienītāji atcerēsies, pasaku “Alibaba un 40 laupītāji”, kas ir šī vārda iedvesmas avots. Ciemojoties ASV, uzņēmuma dibinātājam Džekam Ma ienāca prātā šis nosaukums. Viņš apjautājās viesmīlei un vēl aptuveni 30 cilvēkiem uz ielas, vai viņi zina, ko nozīmē Alibaba. Atbildes bija apstiprinošas, amerikāņiem tas asociējās ar pasaku un teicienu “Sezam atveries”. Džeks Ma uzskata, ka Alibaba ir labais tēls, kas pats būdams mazs spēj uzveikt lielos un spēcīgos. Šobrīd Alibaba cenšas palīdzēt mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kā arī gala patērētājiem ātrāk un labāk sasniegt savus mērķus. Atšķirībā no citiem uzņēmumiem, Ma uzņēmumos par tirgošanos tiek prasīta salīdzinoši maza komisijas maksa, kas ļauj izkonkurēt citus ar zemākām cenām.

Piecus gadus pēc dibināšanas – 2004. gadā, Alibaba akcijas sāka kotēt Ņujorkas fondu biržā. Akciju publiskajā piedāvājumā tika pārdotas akcijas 25 miljardu dolāru vērtībā (labākais sniegums biržas vēsturē). 2018. gadā Alibaba grupas vērtība pārsniedza jau 500 miljardu dolāru atzīmi un paredzams, ka tuvākajos gados tā apgrozījums pārsniegs 1 triljona dolāru vērtību. Uzņēmuma dibinātāja aktīvu vērtība tiek vērtēta 39 miljardu dolāru vērtībā un šobrīd viņš ir atkāpies no firmas vadītāja posteņa, bet joprojām darbojas pamatā.

Alibaba veiksmes pamatā ir liels fokuss uz klientu vajadzībām. Uzticamība, godīgums un atklātība nodrošina, ka klienti ir apmierināti un sadarbības partneri – pārdevēji ir spiesti nodrošināt iespējami labāko servisu. Rezultātā iegūst visas puses un uzņēmums turpina ceļu, lai kļūtu par lielāko un spēcīgāko firmu pasaulē. Ķīnā labi zināmi ir tās apakšuzņēmumi – Taobao (ķīniešu preces ķīniešiem), TMall (ārvalstu preces ķiniešiem), Lazada (tirdzniecības platforma dienvidaustrumāzijā), kuru kopējais apgrozījums ir lielāks kā ASV lielākajiem tirdzniecības milžiem. Savukārt Latvijā, Krievijā, Eiropā un citur pasaulē interneta lietotāji daudz labāk pazīst Alibaba veidoto interneta veikalu Aliexpress (Ķīnas preces ārvalstu pircējiem). Dažās valstīs tas ir kļuvis par populārāko tirdzniecības platformu internetā, citās vēl ir ceļā uz šo panākumu.

Alibaba tirdzniecības rekordi

Aizmirstiet par Ziemassvētku iepirkšanos, Black Friday vai citām atlaižu dienām. Pasaulē vislielākā atlaižu diena ir 11. novembris jeb Vientuļnieku diena. Ar katru nākamo gadu Alibaba grupai izdodas sasniegt aizvien jaunus tirdzniecības rekordus.

  • 2019. gada 11. novembrī Alibaba pārdeva preces 38,4 miljardu dolāru vērtībā, kas ir par 7,7 miljardiem dolāru vairāk nekā gadu iepriekš.

  • Preču tirdzniecības apgrozījums 1 miljarda dolāru apmērā tika sasniegts jau pēc 68 sekundēm, bet 10 miljardu dolāru atzīme stundas laikā.

  • 2018. gadā Piecu dienu ilgā Melnās Piektdienas (Black Friday) akcija, Alibabai nodrošināja apgrozījumu 25 miljardu eiro apmērā, bet Kiberpirmdienā (Cyber Monday) tika pārdotas preces 8 miljardu dolāru vērtībā. 2019. gadā šie rekordi tika atkārtoti pārspēti.

Saskaņā ar uzņēmuma pārstāvju sniegto informāciju Vientuļnieku dienā pirkumus veica vairāk kā 500 miljoni cilvēku no dažādām pasaules valstīm. Lauvas tiesu veidoja pircēji no Ķīnas, taču bija ļoti daudz sūtījumu arī no citām valstīm.

Alibaba un Aliexpress

2010. gadā dibinātais Aliexpress ir paredzēts Ķīnas un Singapūras tirgotājiem darījumu veikšanai ar pircējiem no citām valstīm. Savā ziņā tas ir līzīgs Ebay, kas ļauj jebkuram lietotājam – privātpersonai vai uzņēmumam – tirgot preces citiem mājas lapas apmeklētājiem. Tajā pašā laikā Aliexpress piedāvā daudz labāku funkcionalitāti, atsauksmju sistēmu un citas iespējas, kas padara to par tiešām ērtu un noderīgu rīku pirkumu veikšanai internetā.

Atšķirībā no Amazon, Aliexpress paši netirgo preces gala patērētājiem, bet tikai nodrošina tirdziecības iespējas citiem lietotājiem. Šobrīd gan būtu pāragri spriest, vai sasniedzot noteiktu tirgus piesātinātības līmeni, Aliekspress neizlems sekot Amazon biznesa modelim, kas ļauj radīt ievērojamu papildus peļņu.

Aliexpress portālu ik dienu apmeklē vairāki simti miljonu potenciālo pircēju, bet pieejamo preču klāsts pārsniedz 150 miljonus produktu vienību. Ar šādiem skaitļiem tā viennozīmīgi ir vērtējama kā viena no pasaules populārākajām mājas lapām. Zemas komisijas maksa un teicams serviss nodrošina milzīgu apgrozījumu, taču peļņas iespējas varētu būt vēl lielākas. Tomēr ir arī plusi. Zemas komisijas maksas nodrošina, ka portālam pievienojas aizvien jauni pārdevēji un piedāvāto preču klāsts turpina palielināties. Rezultātā Aliexpress.com aizvien kļūst par vienas pieturas aģentūru cilvēkiem, kas vēlas iegādāties preces internetā.

Interneta veikalam ir izveidotas arī vairākās Eiropas valodās, t.sk. angļu, franču, krievu, vācu, nīderlandiešu, spāņu, itāļu, portugāļu un poļu. Latviešu valodā Aliexpress vēl nav ieviests, taču šim mērķim ir iespējams mūsu izveidoto katalogu (Pirkt.lv sadaļā Aliexpress). Ņemot vērā, ka portāls ir paredzēts arī daudzu Eiropas valstu iedzīvotāju lietošanas vajadzībām, ES jau ir noteikusi, ka visām precēm, kas tiek tirgotas no šīs mājaslapas ir jānodrošina tādi paši noteikumi kā pārdevējiem Eiropas valstīs. Tas nozīmē, ka, pērkot preces Aliexpress, pārdevējiem ir jānodrošina 14 dienu atteikumu tiesības un 2 gadu garantija (privātpersonām). Ķīnas iedzīvotāji šajā platformā iepirkties nevar un viņu vajadzībām ir izveidots ne mazāk populārā vietne Tmall.com.

Kopumā varam droši secināt, ka šis uzņēmums ir izvēlējies pareizu attīstības stratēģiju un tuvāko gadu laikā varētu kļūt pat par pasaules lielāko uzņēmumu. To nodrošinātu spēcīgās pozīcijās Ķīnā, Āzijā, Krievijā, Brazīlijā un pieaugošā iesaiste Eiropas un citos tirgos. Alibaba Latvijā visbiežāk lieto tirgotāji un cilvēki, kam nepieciešams iegādāties preces vairumā. Visi pārējie iedzīvotāji savukārt parasti izmanto grupā ietilptošo – Aliexpress, kas nodrošina privātpersonām iespēju iepirkt preces no Ķīnas ar zemu komisijas maksu.